Eπικοινωνία | Αναζήτηση | FAQs | Ενημέρωση | Για Τελικούς Δικαιούχους | Περιεχόμενα

Κεντρική Σελίδα > Κείμενα-Πλαίσιο > Συμπλήρωμα Προγραμματισμού > Δομή Συμπληρώματος Προγραμματισμού > Άξονας 2 > Μέτρο 2.3

Μέτρο 2.3: Αρχική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση

Μέτρο 2.1 | Μέτρο 2.2 | Μέτρο 2.3 | Μέτρο 2.4 | Μέτρο 2.5 | Μέτρο 2.6 |

ΚΩΔ. ΟΠΣ
3 ΚΠΣ 2000-2006
2 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Εκπαίδευση και αρχική επαγγελματική κατάρτιση
2 ΑΞΟΝΑΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ Προώθηση και βελτίωση της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης στα πλαίσια της δια βίου μάθησης
2.3 ΜΕΤΡΟ Αρχική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Όλη η χώρα
ΩΦΕΛΟΥΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΤΡΟ Καταρτιζόμενοι –σπουδαστές και μαθητές τεχνικής- επαγγελματικής εκπαίδευσης Δημόσιων σχολών αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης λοιπών φορέων, και καταρτιζόμενοι Δημοσίων και ιδιωτικών ΙΕΚ.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ 2000-2006
ΠΕΔΙΟ/Α ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ 2 Ανθρώπινοι Πόροι | 23 Ανάπτυξη παιδαγωγικής και επαγγελματικής κατάρτισης μη συνδεόμενης με ιδιαίτερο τομέα (άτομα, εταιρείες)

Εισαγωγή: Σύνοψη Υπάρχουσας Κατάστασης

Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μία σοβαρή προσπάθεια αναδιοργάνωσης και αναβάθμισης της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ώστε να αυξηθούν οι εναλλακτικές λύσεις που προσφέρει το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα στα εκπαιδευτικά και επαγγελματικά σχέδια των νέων.

Στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ Ι η προσπάθεια αυτή έτυχε της υποστήριξης με τη χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων του ΟΕΕΚ και των λοιπών φορέων παροχής αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, όπως του ΟΑΕΔ, του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, του Υπουργείου Γεωργίας, των Σχολών Τουριστικών Επαγγελμάτων, των Σχολών Ξεναγών και του Υπουργείου Υγείας – Πρόνοιας.

Πιο συγκεκριμένα στο ΕΠΕΑΕΚ Ι, πραγματοποιήθηκαν τα ακόλουθα:

Όσον αφορά τον ΟΕΕΚ:

  • Χρηματοδοτήθηκε η λειτουργία του ΟΕΕΚ και των δημοσίων ΙΕΚ. Στα πλαίσια αυτά αναπτύχθηκε ο ΟΕΕΚ και δημιουργήθηκε ένα δίκτυο 135 δημοσίων ΙΕΚ που καλύπτουν χωροταξικά όλη τη χώρα. Στα δημόσια ΙΕΚ συνολικά εισήχθησαν 101.259 και αποφοίτησαν 45.337 σπουδαστές. Οι παρεχόμενες ειδικότητες στα δημόσια ΙΕΚ αυξήθηκαν σε 145, δόθηκαν 18.699 υποτροφίες σε αντίστοιχο αριθμό σπουδαστών και προωθήθηκε η πρακτική άσκηση των σπουδαστών.
  • Επιμορφώθηκαν 776 εκπαιδευτικών των δημοσίων ΙΕΚ και 832 στελεχών του διοικητικού προσωπικού του ΟΕΕΚ.
  • Ξεκίνησε η διαδικασία αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων κατάρτισης του ΟΕΕΚ. Καθορίστηκαν 14 νέοι Τομείς Ειδικοτήτων και 226 νέες Ειδικότητες. Ο καθορισμός των νέων Οδηγών Κατάρτισης, της συγγραφής και αναπαραγωγής Τεχνικών Εγχειριδίων Κατάρτισης καθώς και η αξιολόγηση της αναμόρφωσης θα αποτελέσουν αντικείμενο Πράξης του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ.
  • Συμμετείχαν 3 δημοσία ΙΕΚ σε πιλοτική εφαρμογή για προγράμματα εξ αποστάσεως κατάρτισης.
  • Ιδρύθηκαν και λειτούργησαν 2 Κέντρων Σταδιοδρομίας στις περιοχές Λαμίας και Κομοτηνής. Στα μέσα του 1998 διεκόπη η λειτουργία του Κέντρου Σταδιοδρομίας της Κομοτηνής και παραμένει σε λειτουργία το Κέντρο της Λαμίας.
  • Καταρτίστηκαν 151 μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας στο δημόσιο ΙΕΚ Ξάνθης.
  • Αναπτύχθηκε το σύστημα πιστοποίησης της επαγγελματικής κατάρτισης των αποφοίτων δημοσίων και ιδιωτικών ΙΕΚ, το οποίο χορηγεί αναγνωρισμένου διπλώματος μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής κατάρτισης. Στα πλαίσια αυτά δημιουργήθηκαν 178 Κανονισμοί Κατάρτισης και πιστοποιήθηκαν 37.834 καταρτισθέντες δημοσίων και ιδιωτικών ΙΕΚ.
  • Αναπτύχθηκε δίκτυο βιβλιοθηκών στα δημόσια ΙΕΚ. Πραγματοποιήθηκε η προμήθεια 94.000 βιβλίων και υλικού σε ηλεκτρονική μορφή για τον εξοπλισμό των βιβλιοθηκών. Τέλος, συνδέθηκαν οι βιβλιοθήκες με την κεντρική βιβλιοθήκη του ΟΕΕΚ για βιβλιογραφική πληροφόρηση.

Όσον αφορά τους λοιπούς φορείς αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης:

  • Ο ΟΑΕΔ χρηματοδοτήθηκε για τη λειτουργία 51 Σχολών Μαθητείας, στις οποίες συνολικά καταρτίστηκαν 101.006 σπουδαστές, εισήχθησαν 76.145 και αποφοίτησαν 55.800 σπουδαστές ενώ παρακολούθησαν πρακτική άσκηση 31.071 σπουδαστές. Επίσης, χρηματοδοτήθηκε η λειτουργία 35 δημοσίων ΙΕΚ του ΟΑΕΔ, στα οποία συνολικά καταρτίστηκαν 7.194 σπουδαστές σε 47 ειδικότητες. Επιπλέον, ο ΟΑΕΔ χρηματοδοτήθηκε για την υλοποίηση ενός αριθμού έργων, όπως: - Η επιμόρφωση 222 εκπαιδευτικών του Οργανισμού. - Η μηχανογράφηση των εκπαιδευτικών μονάδων του Οργανισμού. - Η εκπαίδευση 232 Ελληνοπαίδων δεύτερης γενιάς. - Η εκπόνηση μελετών για τον προσδιορισμό των αναγκών της αρχικής εκπαίδευσης στον πρωτογενή τομέα, τη διερεύνηση κοινωνικών δικτύων, για την επαγγελματική ένταξη των αποφοίτων αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης και την ανάπτυξη του Επαγγελματικού Προσανατολισμού. - Η παραγωγή και ανάπτυξη εκπαιδευτικών πακέτων.
  • Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ), χρηματοδοτήθηκε για την λειτουργία 9 Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) οι οποίες προσέφεραν την ειδικότητα του Πλοιάρχου Εμπορικού Ναυτικού ενώ 4 από αυτές προσέφεραν και την ειδικότητα του Μηχανικού Εμπορικού Ναυτικού. Στις ΑΕΝ συνολικά εκπαιδεύτηκαν 7.540 και αποφοίτησαν 3.314 σπουδαστές. Επίσης, χρηματοδοτήθηκε η λειτουργία 2 Δημοσίων Λυκείων Εμπορικού Ναυτικού (ΔΛΕΝ), τα οποία παρέχουν την πρώτη βασική ναυτική εκπαίδευση. Ταυτόχρονα χρηματοδοτήθηκε ο εκσυγχρονισμός της αρχικής επαγγελματικής ναυτικής κατάρτισης, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Διεθνούς Σύμβασης STCW/1995, μέσα από την υλοποίηση ενός αριθμού δράσεων, όπως μεταφράσεις ξενόγλωσσων βιβλίων, εκπαιδευτικές επισκέψεις (πραγματοποιήθηκαν 33 εκπαιδευτικά ταξίδια), επιμορφωτικά σεμινάρια, με σημαντικότερη την οργάνωση και λειτουργία βιβλιοθηκών σε 4 ΑΕΝ (Ασπροπύργου, Κρήτης, Μακεδονίας και Ηπείρου) και τη δικτύωσή τους με την κεντρική βιβλιοθήκη στην ΑΕΝ Ασπροπύργου. Για τη λειτουργία των βιβλιοθηκών πραγματοποιήθηκε προμήθεια 4.323 βιβλίων. Τέλος, χρηματοδοτήθηκε η πραγματοποίηση πρακτικής άσκησης πρωτοετών σπουδαστών ΑΕΝ επί πλοίου με αποτέλεσμα να ναυτολογηθούν 2.050 πρωτοετείς σπουδαστές σε εμπορικά πλοία με την ειδικότητα του Εκπαιδευομένου Σπουδαστή, αποκτώντας άμεση και ουσιαστική εμπειρία με το μελλοντικό τους επάγγελμα.
  • Το Υπουργείο Γεωργίας χρηματοδοτήθηκε για τη λειτουργία 12 ΤΕΕ που ανήκουν στο Υπουργείο και του ΤΕΕ Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής Θεσ/νίκης. Στα πλαίσια της υποστήριξης της λειτουργίας των 12 ΤΕΕ του Υπ. Γεωργίας, συνολικά λειτούργησαν 14 ειδικότητες και αποφοίτησαν 991 σπουδαστές. Επίσης, επιμορφώθηκαν εκπαιδευτικοί των ΤΕΕ του Υπ. Γεωργίας και ξεκίνησε προσπάθεια αναμόρφωσης του εκπαιδευτικού προγράμματος στην κατεύθυνση της παροχής του «πράσινου πιστοποιητικού» από τα ΤΕΕ. Τέλος, υλοποιήθηκαν δράσεις ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και πληροφόρησης του αγροτικού πληθυσμού σε θέματα αρχικής γεωργικής επαγγελματικής κατάρτισης, πραγματοποιήθηκαν συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις που αφορούσαν την Γεωργία, την Ζωική Παραγωγή, την Εκπαίδευση και εκδόθηκε ειδικό ενημερωτικό υλικό.
  • Το Υπουργείο Ανάπτυξης χρηματοδοτήθηκε για τη λειτουργία των Σχολών Τουριστικών Επαγγελμάτων (ΣΤΕ) και συγκεκριμένα για τη λειτουργία των ΤΕΕ-ΣΤΕ Αναβύσσου, Ηρακλείου, Ρόδου και της Ανώτερης Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων (ΑΣΤΕ) Αγίου Νικολάου. Στα πλαίσια αυτά, συνολικά εισήχθησαν 3.302 και αποφοίτησαν 2.383 σπουδαστές, ενώ παρακολούθησαν πρακτική άσκηση 6.001 σπουδαστές. Στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ Ι ιδρύθηκαν δύο νέα τμήματα για την εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος κατάρτισης αποφοίτων Λυκείου ως Στελεχών Οργάνωσης Ψυχαγωγίας. Στα τμήματα αυτά, που ξεκίνησαν τη λειτουργία τους το εκπαιδευτικό έτος 1997-98, συνολικά εισήχθησαν 61 και αποφοίτησαν 13 σπουδαστές, ενώ παρακολούθησαν πρακτική άσκηση 49 σπουδαστές.
  • Στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ Ι, χρηματοδοτήθηκε η λειτουργία 7 Σχολών Ξεναγών, στις οποίες συνολικά εισήχθησαν 324 σπουδαστές και αποφοίτησαν 248 Στα πλαίσια του έργου πραγματοποιήθηκαν 1.524 ημέρες εκπαιδευτικών εκδρομών. Με νόμο οι Σχολές Ξεναγών πλέον ανήκουν στις Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης.
  • Το Υπουργείο Υγείας - Πρόνοιας χρηματοδοτήθηκε για τη λειτουργία 16 πρώην Μέσων Τεχνικών Επαγγελματικών Νοσηλευτικών Σχολών (νυν ΤΕΕ, Α΄ κύκλου). Σ’ αυτές καταρτίστηκαν 1.130 νέοι που μετά από φοίτηση 2 ετών και πτυχιακές εξετάσεις πήραν πτυχίο Βοηθού Νοσηλευτή και άδεια άσκησης επαγγέλματος.

Στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ Ι τέθηκαν οι βάσεις για ουσιαστικές παρεμβάσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, παρουσιάζεται επιτακτική η ανάγκη συνέχισης της ενίσχυσης τόσο των δημοσίων ΙΕΚ όσο και των λοιπών φορέων παροχής αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με στόχο την υποστήριξη εφαρμογής καινοτομικών και ποιοτικών δράσεων που θα συμβάλλουν στην βελτίωση και αναβάθμιση του επιπέδου της παρεχόμενης αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Πρέπει να τονιστεί ότι την περίοδο λειτουργίας του ΕΠΕΑΕΚ Ι επήλθαν διαφοροποιήσεις στο επίπεδο του δεύτερου κύκλου της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έτσι, με το Ν. 2640/98, δημιουργήθηκαν τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ), τα οποία απευθύνονται σε νέους που έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και παρέχουν επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες που βοηθούν τους νέους να ενταχθούν στην αγορά εργασίας.

Τα ΤΕΕ έχουν δύο κύκλους σπουδών. Στον 1ο κύκλο η φοίτηση διαρκεί 2 χρόνια ενώ στον 2ο κύκλο η φοίτηση διαρκεί 1 χρόνο. Στην Α΄ τάξη του 1ου κύκλου η διάρθρωση των ΤΕΕ περιλαμβάνει Τομείς Επαγγελμάτων ενώ στη Β΄ τάξη του 1ου κύκλου και στην Α΄ τάξη του 2ου κύκλου η διάρθρωση περιλαμβάνει Ειδικότητες ανά Τομέα Επαγγελμάτων.

Η παρούσα κατάσταση (σχολική χρονιά 2000-2001) όσον αφορά τα ΤΕΕ, με βάση τα στοιχεία του Β΄ τμήματος (ΤΕΕ) της Δ/νσης Σπουδών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ, έχει ως εξής :

  • Λειτουργούν 447 ΤΕΕ σε όλη τη χώρα.
  • Λειτουργούν 17 Τομείς Επαγγελμάτων και παρέχονται 67 Ειδικότητες στη Β΄ τάξη του 1ου κύκλου και 85 στην Α΄ τάξη του 2ου κύκλου. Ο αριθμός αυτός των ειδικοτήτων θεωρείται ότι είναι πολύ μεγάλος και ότι δημιουργεί στους μαθητές μία πρόωρη εξειδίκευση, η οποία δεν συνάδει με την σύγχρονη παγκόσμια τάση για την παροχή γενικών επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων που επιτρέπουν στους νέους να προσαρμόζονται εύκολα σε οποιοδήποτε εργασιακό περιβάλλον.
  • Στην Α΄ τάξη του 1ου κύκλου φοιτούν 50.263 μαθητές. Στην Β΄ τάξη του 1ου κύκλου φοιτούν 46.897 μαθητές. Τέλος, στην Α΄ τάξη του 2ου κύκλου φοιτούν 26.675 μαθητές.
  • Οι μαθητές των ΤΕΕ ασκούνται εργαστηριακά στα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα (ΣΕΚ), τα οποία εξυπηρετούν τρεις και πάνω σχολικές μονάδες ΤΕΕ της περιοχής τους ή στα Σχολικά εργαστήρια (ΣΕ), τα οποία εξυπηρετούν δύο και κάτω σχολικές μονάδες. Ο αριθμός των ΣΕΚ και ΣΕ, που λειτουργούν Πανελλήνια είναι 116 και 106, αντίστοιχα. Ο εξοπλισμός που υπάρχει σήμερα στα ΣΕΚ και ΣΕ, σε αρκετές περιπτώσεις θεωρείται παλαιάς τεχνολογίας, ενώ υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις σε βασικά είδη, τα οποία δυσκολεύουν την εφαρμογή του Αναλυτικού Προγράμματος.
  • Όσον αφορά τους καθηγητές των ΤΕΕ, διδάσκουν 9.973 καθηγητές μαθημάτων ειδικότητας και 2.500 καθηγητές μαθημάτων Γενικής Παιδείας.
  • Όσον αφορά την κτιριακή υποδομή των ΤΕΕ, σύμφωνα με τα στοιχεία των ΤΕΕ 1998-99, που υπάρχουν στο Δ΄ τμήμα της Δ/νσης Σπουδών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ, τα κτίρια στα οποία στεγάζονται τα ΤΕΕ είναι σε ποσοστό 47,3% ιδιόκτητα, το 72,8% των ΤΕΕ στεγάζονται σε περισσότερα από 1 κτίρια και το 76% των ΤΕΕ συστεγάζεται με ένα ή περισσότερα σχολεία διαφορετικού τύπου (Ε.Λ., δημόσια ΙΕΚ κ.α.), πράγμα που δυσχεραίνει τη λειτουργία τους. Η συστέγαση των ΤΕΕ με άλλα σχολεία έχει ως αποτέλεσμα τη διαφοροποίηση των ωραρίων λειτουργίας τους, με αποτέλεσμα μόνον το 52% των ΤΕΕ να λειτουργεί με πρωινό ωράριο, ενώ τα υπόλοιπα λειτουργούν με απογευματινό ή εναλλασσόμενο ωράριο.

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, η σημερινή κατάσταση των ΤΕΕ, αποτυπώνεται ως εξής:

1. Υπάρχουν βιβλία τα οποία πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα επιστημονικά δεδομένα και τις απαιτήσεις της νέας τεχνολογίας. Την τελευταία σχολική χρονιά εκδόθηκαν 281 νέα βιβλία (από το σύνολο των 900 περίπου που απαιτούνται), με βάση νέα προγράμματα σπουδών.

2. Ο εργαστηριακός εξοπλισμός χρειάζεται να αναβαθμιστεί και να συμπληρωθεί όπου δεν επαρκεί.

3. Το εκπαιδευτικό προσωπικό της ΤΕΕ είναι τριών βαθμίδων:

α) απόφοιτοι Πανεπιστημίων

β) απόφοιτοι ΣΕ.ΛΕ.ΤΕ. – ΤΕΙ και γ) απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (εργοδηγοί, Τ.Ε.Λ.). Εκτός αυτών υπάρχουν και οι τεχνίτες (εμπειροτεχνίτες ή απόφοιτοι των Τ.Ε.Σ.), οι οποίοι είναι βοηθοί στα εργαστήρια.

4. Οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να ενημερωθούν για την σύγχρονη τεχνολογία.

5. Η εκπαίδευση των μαθητών της ΤΕΕ χρειάζεται να γίνει ποιοτικότερη και αποτελεσματικότερη ώστε να συμβάλει ουσιαστικά στην ένταξή τους στην αγορά εργασίας..

6. Η διασύνδεση σχολείου και παραγωγής παρουσιάζει ελλείψεις τόσο στο επίπεδο των οργανωμένων επισκέψεων, όσο και στη σύνταξη τεχνικών εκθέσεων και άλλων εργασιών από τους μαθητές.

7. Η κτιριακή υποδομή της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης δεν είναι ικανοποιητική. Συνήθως, δεν επαρκούν οι χώροι. Στα μεγάλα αστικά κέντρα έχουμε τις περισσότερες φορές συστεγάσεις δύο ή ακόμα και τριών σχολείων, κυρίως όταν λειτουργεί στο ίδιο κτίριο και νυχτερινό σχολείο. Οι συστεγάσεις δημιουργούν πολύ σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων.

Είναι, λοιπόν, εμφανής η ανάγκη υποστήριξης των ΤΕΕ και η αναβάθμισή τους σε Επαγγελματικά Λύκεια για να είναι σε θέση να παίξουν τον ρόλο που καλούνται να επιτελέσουν. Γι’ αυτό το λόγο, στο ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, προβλέπεται η πλήρης ένταξή τους στο παρόν Μέτρο που πραγματεύεται τη συνολική αρχική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.

Γενικοί Στόχοι Μέτρου και Στρατηγική Επιτευξής τους

Στόχος του Μέτρου είναι η αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην χώρα μας. Για το λόγο αυτό, προκύπτει επιτακτική η ανάγκη διαμόρφωσης μιας στρατηγικής για την αρχική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, η οποία να στηρίζεται στους παρακάτω άξονες:

  • Ανάπτυξη και καθιέρωση του θεσμού της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και συνεχής βελτίωση και προσαρμογή του συστήματος στις παραγωγικές και αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας. Η παρεχόμενη εκπαίδευση και η κατάρτιση πρέπει να συνδέονται με την αγορά εργασίας και τις εξελίξεις στην παραγωγή.
  • Παροχή των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων σύμφωνα με τις αυξημένες ιδιομορφίες της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ώστε οι νέοι να εξελιχθούν σε εξειδικευμένα στελέχη ιδιαίτερα σε δυναμικά εξελισσόμενους κλάδους ειδικοτήτων αλλά και σε εξειδικευμένους τομείς (γεωργία, ναυτιλία, τουρισμός, υγεία κλπ).
  • Προσαρμογή της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε νέες τεχνολογίες και παραγωγικές συνθήκες με εξειδίκευση στη σύγχρονη Τεχνολογία και Τεχνογνωσία.
  • Διασφάλιση ποιότητας στις λειτουργίες της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
  • Ευαισθητοποίηση της ελληνικής κοινωνίας σε θέματα αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης μέσω προγράμματος επικοινωνιακής πολιτικής.
  • Επιμόρφωση εκπαιδευτών με στόχο την επικαιροποίηση των γνώσεων και την επαφή τους με τις σύγχρονες αντιλήψεις διδασκαλίας θεμάτων τεχνολογικού περιεχομένου για την απόδοση υψηλής ποιότητας υπηρεσιών στους σπουδαστές, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις εκάστοτε ανάγκες της αγοράς εργασίας με τη δημιουργία του κατάλληλα εκπαιδευμένου και εξειδικευμένου ανθρωπίνου δυναμικού.
  • Αναμόρφωση, επικαιροποίηση και σύνταξη των αναλυτικών προγραμμάτων εκπαίδευσης με την επιλογή κατάλληλων ειδικοτήτων ώστε να παρέχεται αναβαθμισμένο επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων στους καταρτιζόμενους.
  • Ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης με στόχο την προώθηση των αποφοίτων σε θέσεις απασχόλησης αντίστοιχες των επαγγελματικών τους προσόντων.
  • Προώθηση της θεσμοθετημένης συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στις διαδικασίες της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης προκειμένου να υπάρχει μεταφορά των εξελίξεων από τον κοινωνικό και οικονομικό ιστό στο εκπαιδευτικό σύστημα, για την αποτελεσματικότερη διασύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση και για τη διασφάλιση και την αναβάθμιση της ποιότητας της πρακτικής άσκησης.
  • Ανάπτυξη καινοτομικών παρεμβάσεων με στόχο την αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών εκπαίδευσης και κατάρτισης και την ανταπόκριση στις ανάγκες των νέων καθώς και την σύνδεση της εκπαίδευσης-κατάρτισης με την αγορά εργασίας.
  • Ενίσχυση του θεσμού των βιβλιοθηκών μέσω του εξορθολογισμού του ήδη υπάρχοντος δικτύου και της εξασφάλισης άρτια οργανωμένων βιβλιοθηκών, σύμφωνες με τις σύγχρονες απαιτήσεις.
  • Μείωση της ανεργίας, ιδιαίτερα των νέων, με την αποτελεσματική μετάβαση των νέων στην σύγχρονη αγορά εργασίας με πιστοποιημένες επαγγελματικές γνώσεις.
  • Αύξηση της παραγωγικότητας και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, σε τοπικό επίπεδο, μέσω της προσαρμογής των επαγγελματικών εξειδικεύσεων του εργατικού δυναμικού και την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων.

Σε μία προσπάθεια ιεράρχησης των στόχων, βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην βελτίωση της παρεχόμενης κατάρτισης μέσω της αναμόρφωσης και επικαιροποίησης των αναλυτικών προγραμμάτων, της καθιέρωσης συστήματος διασφάλισης ποιότητας, της ανάπτυξης καινοτομικών παρεμβάσεων, της εξάπλωσης του θεσμού των βιβλιοθηκών και της ενίσχυσης της πρακτικής άσκησης των σπουδαστών με τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων.

Για όλες τις ενέργειες του μέτρου πρέπει να εξασφαλίζεται η συνέργια μεταξύ των πράξεων με στόχο την διάχυση της τεχνογνωσίας που αποκτάται κατά την υλοποίησή τους.

Το Μέτρο καλύπτει γεωγραφικά ολόκληρη τη χώρα.

Στα πλαίσια του Μέτρου, με στόχο τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης, εντάχθηκαν τρεις διακριτές ενέργειες που αφορούν:

  • τα δημόσια ΙΕΚ (του ΟΕΕΚ) και τα ιδιωτικά ΙΕΚ
  • τα ΤΕΕ και αναβαθμισμένες δομές τους (Επαγγελματικά Λύκεια)
  • τις Σχολές των λοιπών φορέων αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης συμπεριλαμβανομένων και των ΙΕΚ και ΤΕΕ των φορέων αυτών.

Ενέργεια 2.3.1: Αναβάθμιση των δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ)

Ενέργεια 2.3.2: Ανάπτυξη των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαι-δευτηρίων (ΤΕΕ), των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων (ΣΕΚ) και Αναβάθμιση των ΤΕΕ σε Επαγ-γελματικά Λύκεια

Ενέργεια 2.3.3: Λοιποί φορείς αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης

Δείκτες

Α. ΙΕΚ (ΟΕΕΚ)

Α. ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΙΜΗ ΒΑΣΗΣ ΣΤΟΧΟΣ 2003 ΣΤΟΧΟΣ 2006
Αριθμός αποφοιτησάντων δημόσιων ΙΕΚ 45.337 100.000 102.000
Επωφελούμενοι απόφοιτοι IEK του ΟΕΕΚ από προγράμματα πρακτικής άσκησης 0 2.500 14.000
Β. ΔΕΙΚΤΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ
Δημιουργούμενη απασχόληση κατά την υλοποίηση των έργων – ισοδύναμα ανθρωποέτη απασχόλησης
Γ. ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ
Ποσοστό αποφοίτων ΙΕΚ που βρίσκουν εργασία

Β. ΤΕΕ

Α. ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΙΜΗ ΒΑΣΗΣ ΣΤΟΧΟΣ 2003 ΣΤΟΧΟΣ 2006
Γραφεία Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας 0 0 100
Εξοπλισμός και αναβάθμιση βιβλιοθηκών στα ΤΕΕ (αριθμός) 34 34 134
Αριθμός νέων βιβλίων που θα εκδοθούν 391 614 614
Αριθμός εκθέσεων ή για την προβολή εκπαιδευτικών εργασιών και δραστηριοτήτων ΤΕΕ 0 26 69
Β. ΔΕΙΚΤΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ
Δημιουργούμενη απασχόληση κατά την υλοποίηση των έργων – ισοδύναμα ανθρωποέτη απασχόλησης

Γ. ΛΟΙΠΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

Α. ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΙΜΗ ΒΑΣΗΣ ΣΤΟΧΟΣ 2003 ΣΤΟΧΟΣ 2006
Αριθμός αποφοιτησάντων από τις σχολές αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης Λοιπών Φορέων 63.886 90.000 110.000
Επωφελούμενοι μαθητές β΄/θμιας τεχνολογικής εκπ/σης - σπουδαστές από προγράμματα πρακτικής άσκησης 16.467 50.000 60.000
Επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί β΄/θμιας τεχνολογικής εκπ/σης σε λοιπά προγράμματα (σχολώναρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης) 234 234 2.500
Β. ΔΕΙΚΤΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ
Δημιουργούμενη απασχόληση κατά την υλοποίηση των έργων – ισοδύναμα ανθρωποέτη απασχόλησης

Εδώ μπορείτε να δείτε το Χρηματοδοτικό Σχέδιο του Μέτρου σε αρχείο (pdf)

Εφαρμογή

Για την επιλογή των χρηματοδοτούμενων πράξεων και για τον ορισμό των τελικών δικαιούχων (φορέων υλοποίησης) που θα έχουν την ευθύνη εκτέλεσης των πράξεων, θα εφαρμοσθούν διαδικασίες που εξασφαλίζουν τόσο την διαφάνεια όσο και την βέλτιστη αξιολόγηση των προτάσεων.

Συγκεκριμένα, η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του ΕΠΕΑΕΚ, πριν από την ένταξη των χρηματοδοτούμενων πράξεων, θα ενημερώνει τις κατηγορίες δυνητικών τελικών δικαιούχων του Μέτρου, και θα τους πληροφορεί για τις δυνατότητες πρότασης και χρηματοδότησης δράσεων. Η ενημέρωση γίνεται με τη δημοσιοποίηση και διανομή ειδικών τευχών που προδιαγράφουν την φύση των πράξεων που δύνανται να προτείνουν για ένταξη στο Μέτρο, τον τρόπο και τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι προτάσεις που θα υποβάλλονται, καθώς και τις διαδικασίες αξιολόγησής τους σύμφωνα με τις Διατάξεις Εφαρμογής του ΚΠΣ και του Επιχειρησιακού Προγράμματος καθώς και τα κριτήρια ένταξης του Μέτρου.

Εφόσον επιλέγεται η χρηματοδοτούμενη πράξη η Διαχειριστική Αρχή εκδίδει Απόφαση Ένταξης Πράξης.

Η διασφάλιση της τήρησης των κανόνων δημοσιότητας του ΚΠΣ 2000-2006 και αυτών του ΕΠΕΑΕΚ αποτελεί επιδίωξη και υπευθυνότητα της ειδικής υπηρεσίας διαχείρισης του ΕΠΕΑΕΚ.

Η διαχείριση, η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η αξιολόγηση (κατά τη διάρκεια και εκ των υστέρων) των έργων θα γίνεται από την Διαχειριστική Αρχή του Επιχειρησιακού Προγράμματος σύμφωνα με τους κανονισμούς και τις διατάξεις εφαρμογής του ΚΠΣ και του ΕΠ. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ σε συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή, θα διασφαλίσουν τη συνέπεια των συγχρηματοδοτούμενων Πράξεων με τις εθνικές εκπαιδευτικές πολιτικές. Επίσης, οι Υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ έχουν την ευθύνη ανάληψης των απαραίτητων διοικητικών ενεργειών που θα διευκολύνουν την εφαρμογή των πράξεων.

Οι διαδικασίες ανάληψης νομικών δεσμεύσεων, από πλευράς τελικού δικαιούχου, είναι σε κάθε περίπτωση αυτές που προβλέπονται από την ισχύουσα εθνική και κοινοτική νομοθεσία (διαγωνισμοί, αυτεπιστασία, κλπ.), με ιδιαίτερη έμφαση στην τήρηση των διατάξεων για την διαφάνεια και τον ανταγωνισμό.

Στις περιπτώσεις που κρίνεται σκόπιμο θα αξιοποιηθούν Τεχνικοί Σύμβουλοι για την υποστήριξη των φορέων υλοποίησης των δράσεων.

Ειδικότερα:

Ο ΟΕΕΚ και οι άλλοι φορείς αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης (δημόσιοι φορείς που παρέχουν Αρχική Επαγγελματική Κατάρτι-ση,δηλαδή ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), η Επαγγελματική Κατάρτιση Α.Ε. για ό,τι αφορά τα ΙΕΚ (σύμφωνα με την αναδιάρθρωση του ΟΕΑΕΔ βάση του Ν.2566/2001), το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ο Οργανισμός Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (πρώην Σχολές Τουριστικές Εκπαίδευσης), το Υπουργείο Τουρισμού, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ( πρώην Υπ. Γεωργίας) το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγύης (πρώην Υπ. Υγείας και Πρόνοιας) και οι εποπτευόμενοι φορείς (ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ), ΟΓΕΕΚΑ- ΔΗΜΗΤΡΑ, Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) θα κληθούν να υποβάλλουν προτάσεις μετά από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος στα πλαίσια των προβλεπόμενων κατηγοριών πράξεων.

Ειδικότερα για τα έργα που αφορούν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση θα εκπονηθεί Επιχειρησιακό Σχέδιο Δράσης το οποίο θα προδιαγράψει τις βέλτιστες διαδικασίες εφαρμογής των πράξεων.

Τελικοί Δικαιούχοι

Οι κατηγορίες των τελικών δικαιούχων για την υλοποίηση των Πράξεων του Μέτρου, ανά Ενέργεια είναι:

Ενέργεια 2.3.1 Αναβάθμιση των δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ)

(Συμπεριλαμβάνονται οι δράσεις αναβάθμισης ιδιωτικών ΙΕΚ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Ενέργεια 2.3.2 Ανάπτυξη των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων (ΤΕΕ) και των Σχολικών Εργαστηριακών Κέντρων (ΣΕΚ)

Κατηγορία Πράξεων (α)

Τελικοί Δικαιούχοι: Η Διεύθυνση Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης – Τμήμα ΤΕΕ.

Κατηγορία Πράξεων (ιβ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Κατηγορίες Πράξεων (δ), (στ), (θ), (ιγ), (ιδ), (ιε)

Τελικοί Δικαιούχοι: Η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Προγραμμάτων ΚΠΣ του ΥΠΕΠΘ

Λοιπές Κατηγορίες Πράξεων της Ενέργειας 2.3.2

Τελικοί Δικαιούχοι: οι Διευθύνσεις του ΥΠΕΠΘ και τα εποπτευόμενα από το ΥΠΕΠΘ ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, Σιβιτανίδειος Σχολή και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Ενέργεια 2.3.3 Λοιποί φορείς αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης

Τελικοί Δικαιούχοι: Οι δημόσιοι φορείς που παρέχουν Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση, ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), η Επαγγελματική Κατάρτιση Α.Ε. για ό,τι αφορά τα ΙΕΚ (σύμφωνα με την αναδιάρθρωση του ΟΕΑΕΔ βάση του Ν.2566/2001), το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ο Οργανισμός Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (πρώην Σχολές Τουριστικές Εκπαίδευσης), το Υπουργείο Τουρισμού, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγύης και οι εποπτευόμενοι φορείς (ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ), ΟΓΕΕΚΑ- ΔΗΜΗΤΡΑ, Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ).

Δείτε το κείμενο του Επιχειρησιακού Προγράμματος για το Μέτρο 2.3

©2003, Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΕΑΕΚ. Ως προς τις πληροφορίες που περιέχονται στην παρούσα ιστοθέση ισχύει παραίτηση από κάθε ευθύνη και επισυνάπτεται ανακοίνωση ως προς την πνευματική ιδιοκτησία.( Τελευταία Ανανέωση: 1/6/2005 )

Ανάπτυξη Eworx Α.Ε.
Εργαλείο Διαχείρισης ReXPEn