Πλήρης Έκδοση | Εκτυπώσιμη Μορφή

Βρίσκεστε : Κεντρική Σελίδα > Κείμενα-Πλαίσιο > Συμπλήρωμα Προγραμματισμού > Δομή Συμπληρώματος Προγραμματισμού > Άξονας 2 > Μέτρο 2.1

Γρήγορη μετάβαση : Μέτρο 2.1 | Μέτρο 2.2 | Μέτρο 2.3 | Μέτρο 2.4 | Μέτρο 2.5 | Μέτρο 2.6 |

Κύριες Επιλογές :Με μια ματιά | Ποιους Αφορά | Διαχείριση | Πορεία Υλοποίησης | Κατανομή Πόρων | Προσκλήσεις | Νέα-Ανακοινώσεις | Χρήσιμες Συνδέσεις |
Κύριες Επιλογές :Eπικοινωνία | Αναζήτηση | FAQs | Ενημέρωση | Για Τελικούς Δικαιούχους | Περιεχόμενα

Μέτρο 2.1: Αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης


ΚΩΔ. ΟΠΣ
3 ΚΠΣ 2000-2006
2 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Εκπαίδευση και αρχική επαγγελματική κατάρτιση
2 ΑΞΟΝΑΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ Προώθηση και βελτίωση της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης στα πλαίσια της δια βίου μάθησης
2.1 ΜΕΤΡΟ Αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Όλη η χώρα
ΩΦΕΛΟΥΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΤΡΟ Μαθητές και εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τεχνικής εκπαίδευσης, φοιτητές και σπουδαστές της ανώτατης εκπαίδευσης, καταρτιζόμενοι και εκπαιδευτές σε δημόσια ΙΕΚ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ 2000-2006
ΠΕΔΙΟ/Α ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ 2 Ανθρώπινοι Πόροι | 23. Ανάπτυξη παιδαγωγικής και επαγγελματικής κατάρτισης μη συνδεόμενης με ιδιαίτερο τομέα (άτομα, εταιρείες).

Εισαγωγή : Σύνοψη Υπάρχουσας Κατάστασης

Η αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκύπτουν από την ανάγκη εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης, θα στηριχθεί στην βελτίωση και στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, καθώς και στον εμπλουτισμό των εκπαιδευτικών υποδομών. Παράλληλα, απαραίτητη είναι η συστηματική και η συνολική αξιολόγηση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Μέσα από την αξιολόγηση, που παλαιότερα ήταν αποσπασματική, εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί μια συνολική αντίληψη που θα συνδέσει τους επιμέρους παράγοντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθιστώντας το εκπαιδευτικό σύστημα πιο σύγχρονο και αποτελεσματικό σε σχέση με το υπάρχον.

H βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στηρίζεται κυρίως στους εκπαιδευτικούς, στους οποίους πρέπει να εξασφαλιστούν τα εφόδια εκείνα που θα τους επιτρέψουν να επιτελέσουν το έργο τους αποτελεσματικά. Επειδή οι απαιτήσεις της κοινωνίας ως προς τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μαθητών ή των σπουδαστών έχουν αυξηθεί, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις της τεχνολογίας και να προσαρμόζονται στις σύγχρονες κοινωνικές απαιτήσεις. Επιπρόσθετα, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν τα μέσα (εκπαιδευτικό υλικό, βιβλιοθήκες, εργαστήρια, κλπ.) και την διοικητική υποστήριξη που απαιτείται για να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους.

Στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ Ι έγιναν αρκετές προσπάθειες για την βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της παρεχόμενης εκπαίδευσης, και εκτελέστηκαν Πράξεις που αφορούσαν την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και την ανάπτυξη βιβλιοθηκών.

Πιο συγκεκριμένα στο ΕΠΕΑΕΚ Ι:

Β1. Όσον αφορά την Επιμόρφωση, ενδεικτικά υλοποιήθηκαν τα ακόλουθα:

  • 14.853 δάσκαλοι και 2.616 νηπιαγωγοί συμμετείχαν σε προγράμματα ακαδημαϊκής και επαγγελματικής αναβάθμισης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης - εξομοίωση, που υλοποιήθηκαν από τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης και Νηπιαγωγών.
  • 74.475 εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε ταχύρυθμα υποχρεωτικά επιμορφωτικά προγράμματα υποδοχής και υποστήριξης εκπαιδευτικών αλλαγών, 27.000 εκπαιδευτικοί σε ταχύρυθμα προαιρετικά προγράμματα που υλοποιήθηκαν στα 16 Περιφερειακά Εκπαιδευτικά Κέντρα (ΠΕΚ) και 5.740 εκπαιδευτικοί σε προγράμματα εισαγωγικής επιμόρφωσης.
  • 480 εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε 18 επιμορφωτικά προγράμματα μέσης διάρκειας που υλοποίησαν ισάριθμα πανεπιστημιακά τμήματα.
  • 6.606 εκπαιδευτικοί, από 470 σχολικές μονάδες, συμμετείχαν σε προγράμματα ενδοσχολικής επιμόρφωσης.
  • Επιμορφώθηκαν εκπαιδευτικοί της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΤΕΕ). Στα πλαίσια έργου που υλοποίησε η ΣΕΛΕΤΕ, επιμορφώθηκαν 152 εκπαιδευτικοί σε θέματα γενικής τεχνολογίας, 291 εκπαιδευτικοί σε θέματα συμβουλευτικής και προσανατολισμού, 480 εκπαιδευτικοί σε θέματα τεχνολογικής επιμόρφωσης και 720 υπηρετούντες εκπαιδευτικοί, ενώ 800 εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν στα Παραρτήματα της ΣΕΛΕΤΕ - ΠΑΤΕΣ στην Κρήτη, τα Ιωάννινα, και τον Βόλο.
  • Πραγματοποιήθηκε μεγάλος αριθμός επιμορφωτικών προγραμμάτων ή σεμιναρίων που αφορούσαν την αγωγή υγείας, την αγωγή καταναλωτή, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, την συμβουλευτική και τον επαγγελματικό προσανατολισμό, την ειδική αγωγή, την εκπαίδευση ατόμων ειδικών κατηγοριών, την πληροφορική και τις νέες τεχνολογίες, την ενισχυτική διδασκαλία και τα προγράμματα πρόσθετης διδακτικής στήριξης, την λειτουργία και αξιοποίηση των βιβλιοθηκών, κλπ.
  • Καταβλήθηκε προσπάθεια αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών (δημιουργία ηλεκτρονικών κόμβων ή τράπεζες πληροφοριών) και ξεκίνησε η ευαισθητοποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος σε θέματα ισότητας των φύλων.
  • Ο ΟΕΕΚ υλοποίησε προγράμματα επιμόρφωσης για εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε δημόσια ΙΕΚ και για στελέχη διοίκησης των δημοσίων ΙΕΚ. Συνολικά επιμορφώθηκαν περισσότερα από 1.400 άτομα.

Β2. Όσον αφορά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, των μαθητικών επιδόσεων και των εκπαιδευτικών συντελεστών, ενδεικτικά υλοποιήθηκαν τα ακόλουθα:

  • προωθήθηκε η εκπόνηση υποστηρικτικού υλικού σε θέματα αξιολόγησης των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η ανάπτυξη τράπεζας θεμάτων αξιολόγησης, η πιλοτική εφαρμογή τεστ δεξιοτήτων για τους μαθητές του Λυκείου και άλλα.
  • ολοκληρώθηκε η μελέτη από τον Σύμβουλο Αξιολόγησης του ΕΠΕΑΕΚ για την «Απασχόληση των αποφοίτων Δημοσίων Ι.Ε.Κ»
  • επιχειρήθηκε η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου ορισμένων ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης ή μεμονωμένων τμημάτων. Παρήχθησαν οδηγοί αποτίμησης και στρατηγικού σχεδιασμού του εκπαιδευτικού έργου και εκπονήθηκαν 85 μελέτες αξιολόγησης από Ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης.

Β3. Όσον αφορά την ανάπτυξη-ενίσχυση των βιβλιοθηκών, ενδεικτικά υλοποιήθηκαν τα ακόλουθα:

  • δημιουργήθηκαν 499 βιβλιοθήκες σε αντίστοιχες σχολικές μονάδες Οι βιβλιοθήκες διαμορφώθηκαν κτιριακά για εύκολη και αυτόνομη προσπέλαση, εξοπλίστηκαν με σύγχρονο εξοπλισμό και εμπλουτίστηκαν με περίπου 6.000 τίτλους, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται 100 τίτλοι οπτικοακουστικού υλικού και 10 συνδρομές σε περιοδικά. Σημαντική θεωρείται η σύνταξη λεπτομερών - ειδικών προδιαγραφών για τις σχολικές βιβλιοθήκες, η καταλογογράφηση του υλικού των βιβλιοθηκών, η πρόσληψη 49 βιβλιοθηκονόμων και η επιμόρφωση 450 εκπαιδευτικών που επιλέχθηκαν να στελεχώσουν τις παραπάνω βιβλιοθήκες.
  • αποκτήθηκαν 19 νέα οχήματα (κινητές Βιβλιοθήκες) των Δημοσίων Κεντρικών Βιβλιοθηκών για την εξυπηρέτηση των απομακρυσμένων περιοχών. Το έργο των Δημοσίων βιβλιοθηκών έδωσε τη δυνατότητα σε 1.500 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης 47 νομών όλης της χώρας που δεν διαθέτουν σχολική βιβλιοθήκη να εξυπηρετούνται από κινητές βιβλιοθήκες. Τα οχήματα ήταν κατάλληλα διαμορφωμένα και εξοπλισμένα με Η/Υ, βίντεο, τηλεόραση για τη μεταφορά των συλλογών. Παράλληλα, δρομολογήθηκε και ο εκσυγχρονισμός των κεντρικών βιβλιοθηκών με απόκτηση νέας επίπλωσης, κατάλληλου εξοπλισμού και ειδικευμένου προσωπικού για την υλοποίηση του έργου.
  • αναβαθμίστηκε και εκσυγχρονίστηκε η βιβλιοθήκη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι.), καλύπτοντας ως ένα βαθμό τις ανάγκες των στελεχών του Π.Ι. για την ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών, ενώ παράλληλα λειτούργησε και ως κέντρο πληροφόρησης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών της υποχρεωτικής και τεχνικής εκπαίδευσης.
  • δημιουργήθηκαν σύγχρονες και αποτελεσματικές Βιβλιοθήκες στα Ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης, ως εργαλείο υποστήριξης της διδασκαλίας και της έρευνας. Προσκτήθηκαν περίπου 315.000 νέοι τίτλοι βιβλίων από τις επί μέρους βιβλιοθήκες, έγινε αναδρομική καταλογογράφηση πάνω από 900.000 εγγραφές υλικού στα αυτοματοποιημένα τους συστήματα, προστέθηκαν 3.217 τίτλοι στις συλλογές επιστημονικών περιοδικών, εξυπηρετήθηκαν πάνω από 45.000 αιτήσεις για παραγγελίες βιβλιογραφίας από άλλες βιβλιοθήκες του εσωτερικού και του εξωτερικού από τα Τμήματα Διαδανεισμού, και προσκτήθηκαν ακόμα 15.000 περίπου τεκμήρια σε ηλεκτρονική ή οπτικοακουστική μορφή.
  • περιορίστηκε σε πολλά Ιδρύματα ο αριθμός των πάσης φύσεως Βιβλιοθηκών τους (τομείς, τμήματα), γεγονός που στο παρελθόν οδηγούσε σε μη ορθολογική ανάπτυξη συλλογών, διασπάθιση ανθρώπινων και υλικών πόρων και μη συμβατές μεταξύ τους καταλογογραφήσεις.
  • αναβαθμίστηκαν τα παλαιά ή έγινε η προμήθεια νέων ισχυρών και προτύπων αυτοματοποιημένων βιβλιοθηκονομικών συστημάτων, που επιτρέπουν την προσπέλαση των καταλόγων των Βιβλιοθηκών μέσω του Διαδικτύου.
  • εκπαιδεύτηκε εντατικά το προσωπικό των Βιβλιοθηκών σε ειδικά θέματα, όπως η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών, σε βιβλιοθηκονομικά πακέτα και σε νέες εφαρμογές, όπως η δημιουργία ή συντήρηση ιστοσελίδων, η αναζήτηση πληροφοριών στο Διαδίκτυο, η χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αλλά και σε γενικότερα θέματα διοίκησης και στρατηγικού σχεδιασμού βιβλιοθηκών.
  • Διασυνδέθηκαν αυτές οι Βιβλιοθήκες σε ενιαίο πανελλαδικό δίκτυο, με στόχο την καλύτερη υποστήριξη του χρήστη, την ορθολογική κατανομή των διαθέσιμων πόρων και τη διασύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με το διεθνές κύκλωμα παραγωγής και διακίνησης της πληροφορίας. Ως αποτέλεσμα της οριζόντιας αυτής δράσης ήταν η σύμπραξη των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, που περιλαμβάνει τις Βιβλιοθήκες των 18 ΑΕΙ, των 14 ΤΕΙ, της Ακαδημίας Αθηνών και την Εθνική Βιβλιοθήκη Ελλάδος.

Λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα του ΕΠΕΑΕΚ Ι, θα καταβληθεί προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι τυχόν αδυναμίες που παρατηρήθηκαν σε σχέση με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, που εμφανίζεται διασπασμένη, χωρίς ενιαία σύλληψη, συνέχεια και συνέπεια. Ένα σημαντικό κενό που διαπιστώνεται επίσης αφορά τόσο στην επιμόρφωση των στελεχών της διοίκησης της εκπαίδευσης όσο και των στελεχών επιμόρφωσης. Απαιτείται επομένως η ύπαρξη ενός φορέα για σχεδιασμό, συντονισμό και αξιολόγηση όλων των επιμορφωτικών δράσεων, ο οποίος ωστόσο να επιτρέπει και να ενθαρρύνει αποκεντρωτικές επιμορφωτικές δραστηριότητες.

Η εκπαιδευτική αξιολόγηση είναι μια πολύ σύνθετη διαδικασία που περιλαμβάνει ένα πλέγμα διαδικασιών που συντίθεται από επιμέρους στοιχεία όπως: η αξιολόγηση της επιδόσεως των μαθητών, των εκπαιδευτικών, των διευθυντών των σχολικών μονάδων ως οργανωμένων συνόλων παροχής εκπαιδευτικού έργου, των υλικοτεχνικών υποδομών, των εκτός σχολικών μονάδων στελεχών της εκπαίδευσης (σχολικών συμβούλων, προϊσταμένων διευθύνσεων και γραφείων), των αναλυτικών προγραμμάτων, των βιβλίων ακόμη και των γενικών και ειδικών μέτρων σε συνάρτηση με τους στόχους που κάθε φορά τίθενται από την εκπαιδευτική πολιτική.

Απαραίτητη είναι σε ευρωπαϊκό επίπεδο η αποτίμηση της ποιότητας των σχολικών και ακαδημαϊκών συστημάτων. Η περιορισμένη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών κατά την τελευταία εικοσιπενταετία στην Ελλάδα εστιάζεται κυρίως στην αξιολόγηση των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ως προς την ακαδημαϊκή τους επίδοση). Δεν έχει όμως συστηματικά αξιολογηθεί ούτε η ποιότητα του εκπαιδευτικού-διδακτικού υλικού, ούτε άλλοι συντελεστές της εκπαιδευτικής δράσης όπως η στελέχωση των σχολικών μονάδων, οι υποδομές και οι εξοπλισμοί των σχολείων, οι κοινωνικοί παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, κλπ. Υπάρχει λοιπόν ένα έλλειμμα γνώσης για την κατάσταση του εκπαιδευτικού συστήματος και τις προοπτικές του, αφού ούτε το ίδιο συνολικά, ούτε, πολύ περισσότερο, τα υποσυστήματα που το συγκροτούν και τα άτομα που το υπηρετούν έχουν αξιολογηθεί σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Ο σκοπός της ανάπτυξης των βιβλιοθηκών στα σχολεία ήταν η αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με ειδικότερους στόχους την υποβοήθηση των εκπαιδευτικών στην προετοιμασία της διδασκαλίας τους, την εκπαίδευση των μαθητών στην χρήση πηγών πληροφόρησης εκτός του σχολικού εγχειριδίου και συνεπώς την εισαγωγή τους σε διαδικασίες αυτομάθησης με τη βοήθεια και των ηλεκτρονικών μέσων παροχής πληροφορίας (CD-ROM, Διαδίκτυο) και η ανάπτυξη δεξιοτήτων έρευνας και κριτικής ανάλυσης. Προφανώς δεν έχει εκλείψει η ανάγκη στήριξης και επέκτασης των βιβλιοθηκών που δημιουργήθηκαν. Το ίδιο ισχύει και για τις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες το δίκτυο των οποίων και τα δημιουργούμενα εργαλεία θα αποτελέσουν το μοχλό ανάπτυξης του συνολικού συστήματος Βιβλιοθηκών και υπηρεσιών πληροφόρησης της χώρας, καθώς και τον πυρήνα ενός εθνικού δικτύου Βιβλιοθηκών. Το ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ θα προσφέρει στις Βιβλιοθήκες την ευκαιρία να στραφούν προς τα έξω και να χρησιμοποιήσουν τις υποδομές και την τεχνογνωσία τους προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας.

Γενικοί Στόχοι Μέτρου και Στρατηγική Επιτευξής τους

Στόχος του Μέτρου είναι η βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Για να επιτευχθεί όμως αυτός ο στόχος, πρέπει η εκπαίδευση και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, να τους δίδει την δυνατότητα να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις σε θέματα διδακτικής, παιδαγωγικής και επιστημολογικής φύσεως. Στο πλαίσιο της δια βίου εκπαίδευσης-κατάρτισης εκπαιδευόμενοι και εκπαιδευτικοί χρειάζεται να αξιολογούν συνεχώς τα επιτεύγματα και τις ανάγκες τους, παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις της τεχνολογίας και προσαρμοζόμενοι στις σύγχρονες κοινωνικές και επαγγελματικές απαιτήσεις.

Παράλληλα, στους εκπαιδευτικούς και στους εκπαιδευόμενους όλων των βαθμίδων πρέπει να δοθούν τα μέσα (εκπαιδευτικό υλικό, βιβλιοθήκες, εργαστήρια, κλπ.) και να τους παρασχεθεί η διοικητική υποστήριξη που απαιτείται για να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους.

Μέσα από τα προγράμματα της επιμόρφωσης, οι εκπαιδευτικοί και τα στελέχη της εκπαίδευσης μπορούν να ανανεώσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, να ενημερωθούν για τις τυχόν νέες εκπαιδευτικές προτεραιότητες-καινοτομίες και να αξιοποιήσουν καλύτερα το νέο εκπαιδευτικό-διδακτικό υλικό που έχει παραχθεί πρόσφατα καθώς και τις υποδομές που δημιουργήθηκαν ή βελτιώθηκαν σε πολλές σχολικές μονάδες. Επίσης, μέσα από την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης και την αξιολόγηση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου είναι βέβαιο ότι θα προκύψουν χρήσιμα συμπεράσματα τόσο για τις ανάγκες των εκπαιδευτικών όσο και για τις προτεραιότητες που θα πρέπει να εξυπηρετήσει το εκπαιδευτικό σύστημα. Για παράδειγμα, οι δημογραφικές και τεχνολογικές αλλαγές δημιουργούν νέα δεδομένα στα οποία πρέπει να προσαρμοστεί η εκπαίδευση, έτσι ώστε να συνεχίσει να παρέχει ίσες ευκαιρίες προς όλους και να προετοιμάζει τους νέους για την μετέπειτα επαγγελματική και την κοινωνική τους ζωή.

Οι νέοι, και οι εργαζόμενοι γενικότερα, καλούνται να επιδείξουν τις επαγγελματικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκπαίδευση ή την κατάρτισή τους (ότι δηλαδή έχουν αναπτύξει κριτική σκέψη, ικανότητα διαχείρισης πληροφοριών, αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας, κλπ.), δεξιότητες τις οποίες πρέπει οι εκπαιδευτικοί να τους βοηθήσουν να αποκτήσουν. Χωρίς τις κατάλληλες υποδομές (βιβλιοθήκες), χωρίς την απαραίτητη εξοικείωση των ιδίων των εκπαιδευτικών με την νέα τεχνολογία και χωρίς αξιολόγηση των λειτουργιών και των επιτευγμάτων των σχολικών μονάδων δεν είναι δυνατή η ουσιαστική βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Στα πλαίσια του παρόντος Μέτρου εντάσσονται τρεις Ενέργειες, οι οποίες αφορούν στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των στελεχών της εκπαίδευσης, στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των συντελεστών του και τέλος στην ανάπτυξη-ενίσχυση των βιβλιοθηκών της δευτεροβάθμιας και της ανώτατης εκπαίδευσης.

2.1.1: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών

2.1.2: Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και όλων των συντελεστών που συνδέονται με αυτό

2.1.3: Ενίσχυση και εμπλουτισμός των Βιβλιοθηκών

Δείκτες

Α. ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΙΜΗ ΒΑΣΗΣ ΣΤΟΧΟΣ 2003 ΣΤΟΧΟΣ 2006
Αριθμός Εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στην εισαγωγική επιμόρφωση 5.740 7.100 15.000
Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στην ταχύρυθμη επιμόρφωση 101.000 165.000 250.000
Σχολεία που θα συμμετάσχουν στην ενδοσχολική επιμόρφωση 450 850 1.300
Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν σε επιμορφωτικά προγράμματα μέσης ή μακράς διάρκειας 480 1.500 2.800
Αριθμός εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που συμμετείχαν στα προγράμματα «εξομοίωσης» 17.000 21.000 28.000
Αριθμός στελεχών εκπαίδευσης που θα επιμορφωθούν σε θέματα διοίκησης 640 1.440 4.440
Αριθμός εκπαιδευτικών ΤΕΕ και δημοσίων ΙΕΚ που θα παρακολουθήσουν επιμορφωτικά προγράμματα 1.500 5.600 8.000
Αριθμός σχολικών μονάδων που συμμετέχουν στην καταγραφή, αποτύπωση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μέσων 0 500 1.200
Αριθμός μελετών για τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια των Ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 0 34 34
Αριθμός χρηστών Σχολικών Βιβλιοθηκών 40.000 100.000 500.000
Αριθμός θεματικών πυλών (portals) Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών 0 4 10
Αριθμός συμμετεχόντων Ιδρυμάτων στον Συλλογικό Κατάλογο 5 20 32
Αριθμός συνδρομών σε ηλεκτρονικά περιοδικά 3.500 3.800 4.100

Εδω μπορείτε να δείτε το Χρηματοδοτικό Σχέδιο του Μέτρου σε αρχείο (.doc)

Εφαρμογή

Για την επιλογή των χρηματοδοτούμενων πράξεων και για τον ορισμό των τελικών δικαιούχων (φορέων υλοποίησης) που θα έχουν την ευθύνη εκτέλεσης των πράξεων, θα εφαρμοσθούν διαδικασίες που εξασφαλίζουν τόσο την διαφάνεια όσο και την βέλτιστη αξιολόγηση των προτάσεων.

Συγκεκριμένα, η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του ΕΠΕΑΕΚ, πριν από την ένταξη των χρηματοδοτούμενων πράξεων, θα ενημερώνει τις κατηγορίες δυνητικών τελικών δικαιούχων του Μέτρου, και θα τους πληροφορεί για τις δυνατότητες πρότασης και χρηματοδότησης δράσεων. Η ενημέρωση γίνεται με τη δημοσιοποίηση και διανομή ειδικών τευχών που προδιαγράφουν την φύση των πράξεων που δύνανται να προτείνουν για ένταξη στο Μέτρο, τον τρόπο και τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι προτάσεις που θα υποβάλλονται, καθώς και τις διαδικασίες αξιολόγησής τους σύμφωνα με τις Διατάξεις Εφαρμογής του ΚΠΣ και του Επιχειρησιακού Προγράμματος καθώς και τα κριτήρια ένταξης του Μέτρου.

Εφόσον επιλέγεται η χρηματοδοτούμενη πράξη η Διαχειριστική Αρχή εκδίδει Απόφαση Ένταξης Πράξης.

Η διασφάλιση της τήρησης των κανόνων δημοσιότητας του ΚΠΣ 2000-2006 και αυτών του ΕΠΕΑΕΚ αποτελεί επιδίωξη και υπευθυνότητα της ειδικής υπηρεσίας διαχείρισης του ΕΠΕΑΕΚ.

Η διαχείριση, η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η αξιολόγηση (κατά τη διάρκεια και εκ των υστέρων) των έργων θα γίνεται από την Διαχειριστική Αρχή του Επιχειρησιακού Προγράμματος σύμφωνα με τους κανονισμούς και τις διατάξεις εφαρμογής του ΚΠΣ και του ΕΠ. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ σε συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή, θα διασφαλίσουν τη συνέπεια των συγχρηματοδοτούμενων Πράξεων με τις εθνικές εκπαιδευτικές πολιτικές. Επίσης, οι Υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ έχουν την ευθύνη ανάληψης των απαραίτητων διοικητικών ενεργειών που θα διευκολύνουν την εφαρμογή των πράξεων.

Οι διαδικασίες ανάληψης νομικών δεσμεύσεων, από πλευράς τελικού δικαιούχου, είναι σε κάθε περίπτωση αυτές που προβλέπονται από την ισχύουσα εθνική και κοινοτική νομοθεσία (διαγωνισμοί, αυτεπιστασία, κλπ.), με ιδιαίτερη έμφαση στην τήρηση των διατάξεων για την διαφάνεια και τον ανταγωνισμό.

Στις περιπτώσεις που κρίνεται σκόπιμο θα αξιοποιηθούν Τεχνικοί Σύμβουλοι για την υποστήριξη των φορέων υλοποίησης των δράσεων..

Συγκεκριμένα:

Ιδιαίτερη σημασία για την υλοποίηση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών έχει η έγκαιρη θεσμοθέτηση και λειτουργία του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (ΟΕΕ). Ο φορέας αυτός έχει την ευθύνη συντονισμού, επίβλεψης και αξιολόγησης όλων των επιμορφωτικών δραστηριοτήτων που θα χρηματοδοτηθούν. Το ΥΠΕΠΘ θα επεξεργαστεί σχέδιο νόμου για την δημιουργία του φορέα και στη συνέχεια θα εξασφαλίσει όλες τις προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη λειτουργία του. Οι φορείς και οι σχολικές μονάδες που θα αναλάβουν την εκτέλεση των προγραμμάτων επιμόρφωσης θα προκύψουν μετά από ανοικτή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και αξιολόγηση των προτάσεων.

Για την κατηγορία πράξεων που αφορούν την ανάπτυξη των σχολικών βιβλιοθηκών θα χρηματοδοτηθούν οι φορείς που υλοποίησαν τις σχολικές βιβλιοθήκες οι οποίες δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ Ι.

Οι δράσεις που αφορούν στην αξιολόγηση της εκπαίδευσης, εξαιτίας της φύσης των παρεμβάσεων, θα ανατεθούν στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥπΕΠΘ και στους θεσμοθετημένους εποπτευόμενους φορείς (όπως Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο).

Όσον αφορά τις βιβλιοθήκες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα υπάρξει ανοικτή πρόσκληση υποβολής προτάσεων προς όλα τα τριτοβάθμια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας. Οι προτάσεις που θα υποβληθούν θα αξιολογηθούν από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες και τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα παραδοθούν στη διαχειριστική αρχή.

Τελικοί Δικαιούχοι

Οι κατηγορίες των τελικών δικαιούχων για την υλοποίηση των παρεμβάσεων του Μέτρου, ανά Ενέργεια είναι:

Ενέργεια 2.1.1 Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών

Κατηγορία Πράξης (α)

Τελικοί Δικαιούχοι: Ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ο.ΕΠ.ΕΚ.)

Κατηγορία Πράξης (β)

Τελικοί Δικαιούχοι: Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Ε.Ε.Κ.) και η ΣΕΛΕΤΕ.

Κατηγορία Πράξης (γ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Τα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας, ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ο.ΕΠ.ΕΚ.) και το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ).

Κατηγορία Πράξης (δ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Η Διεύθυνση Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ, το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) και η ΣΕΛΕΤΕ.

Κατηγορία Πράξης (ε)

Τελικοί Δικαιούχοι: Τα Παιδαγωγικά Τμήματα των Πανεπιστημίων της χώρας.

Κατηγορίες Πράξεων (στ), (ζ), (η),και (ι).

Τελικοί Δικαιούχοι: Ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ο.ΕΠ.ΕΚ.).

Κατηγορία Πράξεων (θ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ο.ΕΠ.ΕΚ.), η ΣΕΛΕΤΕ και ο ΟΕΕΚ.

Κατηγορία Πράξεων (ια)

Τελικοί Δικαιούχοι: το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (ΚΕΓ) και ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ο.ΕΠ.ΕΚ.).

Κατηγορία Πράξεων (ιβ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Ενέργεια 2.1.2 Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου

Κατηγορία Πράξης (α)

Τελικοί Δικαιούχοι: Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (Κ.Ε.Ε.).

Κατηγορία Πράξης (β)

Τελικοί Δικαιούχοι: Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Π.Ι.) και το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (Κ.Ε.Ε.).

Κατηγορία Πράξης (γ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Τα εποπτευόμενα από το ΥΠΕΠΘ ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ.

Κατηγορία Πράξης (δ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Ε.Ε.Κ.)

Κατηγορία Πράξης (ε)

Τελικοί Δικαιούχοι: Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Π.Ι.)

Κατηγορία Πράξης (στ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Ε.Ε.Κ.)

Κατηγορία Πράξης (ζ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και ο φορέας αξιολόγησης που θα δημιουργηθεί από το ΥΠΕΠΘ για το Εθνικό Σύστημα Αξιολόγησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Κατηγορίες Πράξεων (η), και (θ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας

Κατηγορίες Πράξεων (ι)

Τελικοί Δικαιούχοι: Τα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης και η ΣΕΛΕΤΕ

Ενέργεια 2.1.3 Ενίσχυση Βιβλιοθηκών

Κατηγορίες πράξεων (α)

Τελικοί Δικαιούχοι: Τα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας, ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων Α.Ε., το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας.

Κατηγορίες Πράξεων (β)

Τελικοί Δικαιούχοι: Οι Δημόσιες Βιβλιοθήκες και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.

Κατηγορία πράξης (γ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Κατηγορία Πράξης (δ)

Τελικοί Δικαιούχοι: Οι Διευθύνσεις του ΥΠΕΠΘ.

Κατηγορία Πράξης (ε)

Τελικοί Δικαιούχοι: Τα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, η ΣΕΛΕΤΕ και η Ακαδημία Αθηνών.ληροφοριών και των τηλεπικοινωνιακών τεχνολογιών.

Δείτε το κείμενο του Επιχειρησιακού Προγράμματος για το Μέτρο 2.1

Eπιστροφή στη κορυφή της σελίδας

©2003, Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΕΑΕΚ. Ως προς τις πληροφορίες που περιέχονται στην παρούσα ιστοθέση ισχύει παραίτηση από κάθε ευθύνη και επισυνάπτεται ανακοίνωση ως προς την πνευματική ιδιοκτησία.( Τελευταία Ανανέωση: 5/3/2003 )

Ανάπτυξη Eworx Α.Ε.
Εργαλείο Διαχείρισης ReXPEn
Level Triple-A conformance icon,W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0